De 'niet schone man' - Reisverslag uit Vista, Verenigde Staten van Inge Vaes - WaarBenJij.nu De 'niet schone man' - Reisverslag uit Vista, Verenigde Staten van Inge Vaes - WaarBenJij.nu

De 'niet schone man'

Door: Miss V

Blijf op de hoogte en volg Inge

08 Februari 2016 | Verenigde Staten, Vista

Zooooo, dat is alweer lang geleden. Tijd voor een nieuwe update! Ik moet gewoon even graven om te bedenken wat ik allemaal moet vertellen. De tijd vliegt en onze dagen zitten bomvol!

De eerste weken op school zitten erop en ik ben kapot! Ik was even vergeten hoe vermoeiend studeren ook al weer is... Het nadeel is dat we op maandag en woensdag maar één les hebben, van 16.00 - 17.15 uur. Lekker midden op de dag voor één lesje naar school! Op dinsdag en donderdag hebben we eerst les van (niet schrikken) 7.30 - 10.15 uur! En daarna nog van 16.00 - 17.15 uur. Dat betekent dat we een tussenuur van bijna zes uur hebben... Nu scheelt het dat het hier nu gemiddeld 28 graden is en we op school een dakterras met loungebanken hebben (Don't get too jealous!).
Maar er moet ook gewerkt worden. Op maandag en woensdag volgen we Linguistics. Dit is het analyseren van verschillende talen en dialecten, het bestuderen van zinsbouw en grammatica, communicatie en het onderzoeken van wat taal met je brein doet. Interessant, omdat ik altijd al iets met talen heb gehad. Maar wel pittig omdat alle begrippen Engels zijn. Zinsontleding in Nederland: Nooooo problem! Zinsontleding in Amerika: Google translate ;). Verder volgen we op dinsdag en donderdag 'Child, family, community'. Hier bestuderen we de ontwikkeling van kinderen en factoren die hier invloed op uitoefenen. Delen van deze lessen zijn herhaling voor ons, omdat dit onderwerp raakvlakken heeft met de Pabo. Hierna mogen we meteen door naar Dr. Laura, waarbij we 'Personal health & wellness' volgen. Hier gaan we in op gezondheid, welzijn, zelfbewustzijn en een gezonde levensstijl leiden. Mentale, emotionele, fysieke en sociaal ecologische aspecten worden hierin meegenomen. Seksualiteit en relaties, voeding en lichamelijke conditie en het gebruik en misbruik van drugs worden hierin meegenomen. Het spreekt natuurlijk voor zich dat wij optimaal gezond huiswaarts keren over vijf maanden!
De laatste les die we volgen is 'Child-rearing'. Vrij vertaald betekent dit opvoeding. Een soort pedagogiek dus. Wat toevallig dat wij een Pedagogisch gerelateerde bachelor hebben! Ook hier veel raakvlakken met de Pabo dus. Dit alles onder leiding van Dr. Maureen (oma) Fitzpatrick. Ze heeft liever dat we haar oma noemen, in plaats van Mrs. Fitzpatrick, want zo heette haar schoonmoeder ook, haha.
Vier lessen, twee keer in de week. Wij dachten: 'Chill, lekker veel vrije tijd. Haha, viel dat ff tegen... Elke week minstens vier hoofdstukken lezen en een assignment inleveren. En ik heb al een prestatie neergezet die me in mijn hele schoolcarrière nog nooit gelukt is. Ik heb mijn opdracht gewoon als EERSTE ingeleverd! Mag ik even trots zijn!!

Vorige week hebben we onze eerste Campus party gehad. Hahaha, wat een lachertje. We gingen voor ons gevoel way back in time, terug naar de brugklas! De dansvloer bestond uit 'kids' van een jaar of achttien. En er was geen bar, maar een 'snacktable'. Hierop stonden sapjes (lach niet, Capri Sun en appelsap) en sweets zoals lolly's en fopspeen zuurtjes (nu mag er gelachen worden). We zijn zo'n kwartiertje binnen geweest. Toen hebben we uit ellende maar een bar in de buurt opgezocht waar we wel wat 'lekkers' te drinken kregen.

Verder zijn we naar yoga geweest. In Suriname vond ik het al niks voor mij. Maar ik ben er nu zeker van dat ik niet zweverig (en lenig) genoeg ben! Deze week dan maar naar lekker naar zumba, waar ik me wel kan uitleven :).

Oh en we hebben de eerste 'indringer' getrotseerd! Even rustig een plasje plegen kon ik niet, want mijn rust werd verstoord door en enorm gevaarte dat in de badkamer voor m'n voeten zat. Toen was ik opeens wel lenig genoeg! No panic is normaal het eerste advies. Nou wel panic dus!! "Ahhh, CHIRSTYYYYY un biest!" Chirsty gilde al voordat ze het schepsel überhaupt had gezien. Ik kwam alweer wat tot rust, omdat het beest zich niet bewoog. Ik ging ervan uit dat het dood was. Maar geen rust voordat deze aanname zeker was. Ik dacht: 'Blaas er eens op'. Wrong thought!!! Mijn sirene ging weer aan: 'Christy help! Ein biest en ut springtj...' Met een acrobatische sprong lukte het mij om levend uit de badkamer te komen. Na wat zenuwachtig gegiebel moest er een plan van aanpak komen. Plan 1: Dood slaan met een slipper. Maar aangezien we allebei niet zo'n grote voeten hebben en onze hand daardoor relatief dichtbij het beest kwam, met het risico dat het beest op je hand zou springen... Nooooo way!! Plan 2: Een fles wasmiddel erop laten vallen, dat moet werken. Christy maakte zich uit de voeten en ging op veilige afstand staan. Het was ik, of geen gebruik meer maken van de badkamer. Tja, ik heb het even overwogen. Maar vet haar en een buitenwc maken het er ook niet veel beter op... Na vijf pogingen, een peptalk van Christy (In Suriname haajse un vogelspin op dien gezicht, den mot dit un makkie zeen), gegil en gegiechel heb ik m'n heldendaad verricht. De fles wasmiddel landde met een plof bovenop het insect. Pff, opgelucht adem halen! Totdat we erachter kwamen dat de fles hol is aan de onderkant. Nooooo, huilen! Plan 3: Grof geschut werd ingezet. Ik stond klaar met de stofzuiger en mijn assistente Christy moest de fles om duwen. 'Op drie duw jij de fles om en zuig ik het monster op. Eén, twee...' 'Wacht wacht wacht! Op drie, of op ja?' 'Op drie is op drie, dus als ik drie zeg duw je!' Zo gezegd zo gedaan. Op drie duwde Christy de fles om en wilde ik hem opzuigen. Wat bleek: Handbal is niks voor mij, want ik kan niet mikken (of net wel). Het beest lag geplet en uitgestreken op de vloer, omdat ik hem precies met het randje van de fles had geraakt. Job done!

Om ff lekker van de hak op de tak te gaan: De bus nemen is hier elke dag een verrassing. Er leven hier best veel daklozen of gewoon gekken (Lees: verslaafden). Een paar plekken voor ons in de bus zat een beetje een 'niet schone man'. Blijkbaar zat hij te schelden en mensen te beledigen. De buschauffeur was het zat en stond op om er wat van de zeggen. De 'niet schone man' werd een beetje agressief en schold de chauffeur uit voor 'f*cking n*gger'. Dit was de druppel en de chauffeur verzocht hem uit te stappen. Maar de 'niet schone man' liet zich niet commanderen. De chauffeur, en potige man, pakte de 'niet schone man' bij zijn schouders en wilde hem eruit zetten. Hij vond het normaal om de chauffeur even in zijn gezicht te spugen. De toon was gezet, fight! De chauffeur stompte de 'niet schone man' de bus uit. Maar hij was zo slim om bij de voorste deur weer in te stappen. Doodleuk nam hij plaats achter het stuur en maakte aanstalten om te gaan rijden. De chauffeur wist niet hoe snel hij de 'niet schone man' uit de stoel moest trekken om hem even hardhandig duidelijk te maken dat hij uit moest stappen. Zonder genade sloeg hij tot bloedens toe op de man in, die toch maar besloot af te druipen. Christy en ik zaten als een stelletje dorpse trutjes verbijsterd toe te kijken. Maar andere mensen in de bus leken nauwelijks verbaasd. Ik hoop niet dat dit normaal is hier!

Jeetje wat een verhaal heb ik getypt! Tot slot, hierna stop ik om jullie leeswerk te besparen, we zijn gisteren met meiden van school naar San Diego Zoo geweest. Lekker de korte boks aan, want het is hier heeeeeeerlijk weer!! Na het bezichtigen van alle dieren hebben we de Super Bowl (American Football wedstrijd) gekeken in een café in het centrum onder het genot van een drankje. Heerlijk, die lange weekenden!

Zo, finito! Ik ga van de zon genieten.
Carnaval ze!




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Studeren in Amerika, gewoon omdat het kan! 'If we were meant to stay in one place, we'd have roots instead of feet', he said. - Rachel Wolchin Reisdoel: Iets anders...

Actief sinds 02 Dec. 2015
Verslag gelezen: 568
Totaal aantal bezoekers 10612

Voorgaande reizen:

29 December 2015 - 24 Juni 2016

California dreaming

Landen bezocht: